Lymfedrainage

Manuele Lymfe Drainage:

Manuele lymfe drainage (MLD) is een massage techniek die het lymfestelsel activeert.

Het doel van deze massage is dit uiterst essentiele afvoersysteem te zuiveren en te regenereren om zo het menselijk lichaam te versterken.
In tegenstelling tot veel andere vormen van massage bestaat Manuele Lymfe Drainage uit een lichte aanraking van de huid en de direct daaronder liggende weefsels.
De zachte, schuivende en pompende bewegingen versterken de stroming van de lymfe door het lichaam.
Manuele Lymfe Drainage voelt weliswaar zacht aan, maar het effect op de afvoer van opgeslagen afvalstoffen is groot.

Wat is Lymfe:
Dit is een kleurloze vloeistof die vrijwel overal in het lichaam te vinden is. Vanuit weefsels verzamelt het zich in steeds groter wordende afvoerkanalen, de lymfebanen, die uiteindelijk uitmonden in het bloedvatenstelsel.

Op bepaalde plaatsen in het lymfestelsel liggen concentraties van lymfeknopen, namelijk onder de oksels, in de lies, en in de hals.
Deze concentraties zijn heel belangrijk voor de afweerfuncties van het lichaam.
Andere belangrijke functies van het lymfesysteem zijn de afvoer van een teveel aan vocht en het vervoer van afvalstoffen uit het weefsel.
Manuele Lymfe Drainage bevordert de afvoer van vervuilde lymfe waardoor er plaats komt voor schone lymfe en de celstofwisseling kan verbeteren.

De belasting van het lymfestelsel is groot in onze westerse maatschappij.
Gebrek aan beweging, stress, ongezonde voeding (te veel suiker, te veel vet) zorgen voor een ophoping van afvalstoffen.
Een lymfestelsel dat overbelast en vervuild is, kan zich onder andere uiten in chronische vermoeidheid of chronische infecties, hoofdpijn of migraine, opgezette en/of pijnlijke benen en huidproblemen.

Wanneer een Manuele Lymfe Drainage behandeling:
– Na een training of een wedstrijd.
– Preventief. Een algehele regeneratie.
– Huidveranderingen / beschadigingen. (allergie, exceem, verbranding, acne, gezichtsoedeem en haematomen na facelift)
– Littekenbehandeling.
– Hoofdpijn, Migraine.
– Stuwingstoestanden. (rosacea, teleangietasieen, gezichtsoedeem en bloeduitstortingen)
– Panniculose. (cellulitus)
– Zwangerschap. (oedeem in de benen)
– Post-operatief mammacarcinoom. Na toestemming van de arts.
– Vermageringskuren. (om de huidspanning te behouden)

Een bijzondere toepassing van Manuele Lymfe Drainage is gelegen in de vermindering van stress. Door activering van het rustgevende deel van het zenuwstelsel (parasympaticus) kan het lichaam zich ontspannen en nieuwe krachten opdoen.

MLD kan niet worden ingezet bij acute infecties, acute trombose en bij tuberculose.